Stefan Albertson

Stefan Albertson

Tillträdande Marknads- & Innovationsdirektör (nuvarande, Kategorichef Växtbaserat) – Marknad

Jag har jobbat som Nordisk Kategorichef för Växtbaserat i 1,5 år. Jag trivs verkligen med mitt jobb, mitt team och mina kollegor. Kavli är ett unikt företag som sätter medarbetarna i fokus och satsar på ledarutveckling. Att vi dessutom ägs av en stiftelse där allt överskott går till välgörande ändamål, gör att det känns extra bra att gå till jobbet och vara med och bidra till att få Kavli att fortsätta växa. Ju bättre det går för oss ju mer kan vi bidra. Team växtbaserat består av en marknadsförare, en projketledare/konceptutvecklare samt två produktutvecklare. Jag leder teamet, men vi jobbar mycket tillsammans både i det strategiska arbetet och i det dagliga. Provsmakningar, designutveckling, investeringsprojekt och kategoristrategier är arbetsuppgifter som kräver mycket samarbete både i teamet och mellan avdelningar. I min roll ansvarar jag förutom Sverige även för kategori växtbaserat i Finland och har därför tät dialog med Finska teamet, där jag också deltagit i den finska ledningsgruppen. Koordinering med Norge ser lite annorlunda ut, där ansvaret huvudsakligen handlar om att hitta synergier i sortimentet. Rollen är viktig för Kavli som därför har jag också regelbundet presenterat våra planer och resultat i både den svenska ledningsgruppen och för Kavlis styrelse. Arbetsuppgifterna är kul och varierande och fördelen med ett mellanstort företag som Kavli är att det går snabbt att fatta beslut internt och komma framåt, något som passar mig bra. Jag tycker det är viktigt att skapa stark teamkänsla och att vi jobbar tillsammans med att ta fram planer och strategier. Att vi tillsammans löser utmaningar leder till att vi får fram bättre lösningar och resultat i slutändan. Vi arbetar aktivt med det empatiska medarbetarskapet, för att vi ska lära känna oss själva och varandra bättre och få till ett nära samarbete, där våra olikheter blir en hjälp och styrka. Det är viktigt att vi har gemensamma mål, men det är också viktigt att man kan arbeta självständigt för att nå sina mål. Som chef följer jag upp, men lämnar också mycket ansvar till mitt team. Inspiration och ständig utveckling är viktigt och något som är prioriterat. 

Efter 1,5 år som Nordisk Kategorichef för Växtbaserat har jag nu fått möjligheten att ta ett nytt steg i att bli chef för Marknads- och Innovationsavdelningen. Jag har under min tid lärt mig Kavli-organisationen både i Sverige, Finland och Norge. Jag har fått gå Kavlis ledarprogram, och har kunnat vara med och påverka och driva många frågor. Både i kategorin men också i ledningsgruppen för Marknad- och Innovation samt i hela företaget. Att vi till exempel har varit pionjärer i att klimatberäkna vår sortiment  för Planti är något som känna extra kul och viktigt. Att få vara med och bidra i ett välskött och växande bolag som Kavli känns som ett privilegium.

Teamtailor

Employer branding från Teamtailor