Stefan Albertson
Marknads- & Innovationsdirektör – MarknadJag har jobbat på Kavli sen 2019, först i rollen som Nordisk Kategorichef för Växtbaserat innan jag tog nästa steg till rollen som Marknads- & Innovationsdirektör hösten 2021. Att få ta helhetsansvar för våra marknadsaktiviteter, lanseringar och avdelningen och att dessutom vara med i svenska ledningsgruppen är en spännande utmaning, samtidigt som de erfarenheter jag hade med mig var en bra grund för rollen.
Vi har ett stort beslutsmandat på vår lokala marknad, men delar också våra erfarenheter mellan länderna i Kavlikoncernen. Att vi är ett medelstort företag präglar vår kultur och våra processer. Det går snabbt att fatta beslut även i komplicerade frågeställningar, och vi strävar efter att hitta rätt balans och komplexitet i våra processer. Vi är ett 100% affärsdrivet bolag och i det ligger också att ta in hållbarhetsperspektivet i alla delar av företaget. Att vi nu har ambitiösa mål både för vårt produktinnehåll och våra förpackningar kopplat till åtaganden som plastinitiativet och Science based target är ngt som är viktigt för att framtidssäkra vårt sortiment. Här är Marknadsavdelningen drivande för att nå dessa mål.
Marknads och Innovationsavdelningen, som jag ansvarar för, består av 2 marknadsteam och ett innovationsteam. Avdelningen ansvarar för att bygga och stärka våra varumärken och att utveckla vårt produktsortiment som två viktiga huvudarbetsområden. VI ansvarar för att utveckla den kommunikation som möter våra konsumenter oavsett om det är på Sociala medier, traditionell reklam eller i butik. Förpackningsdesign är en annan viktig del av kommunikationen, som vi ansvarar för, som möter våra konsumenter varje dag i butik eller hemma. Vi vet att det fortfarande är få konsumenter som känner till att vi ger allt överskott till goda ändamål, så det är ett område där vi har mycket kvar att göra.
Vårt sortiment utvecklas ständigt för att vara aktuellt och relevant för våra konsumenter. Att vårda sitt sortiment samtidigt som vi vill utveckla helt nya produkter och kategorier innebär ett tätt samarbete mellan projektledare, marknadsförare och produktutvecklare och involverar nästan samtliga funktioner på företaget i någon del. All vår produktutveckling sker i Älvsjö, Stockholm och i Eslöv, Skåne och här utvecklas alla nya Kavlimjukostar, Eriks såser, Johhnys senaper och Planti produkter för att nämna några produktkategorier. Jag är stolt över den produktkvalitet vi håller i sortimentet och att vi tillverkar största delen av vårt sortiment i Sverige och Finland, och att Kavli skapar arbetstillfällen lokalt känns extra bra.
Jag trivs verkligen med mitt jobb, alla medarbetare på avdelningen och kollegor. Jag leder avdelningen, men vi jobbar mycket tillsammans både i det strategiska arbetet och i det dagliga. Samarbete och hjälpsamhet präglar vårt arbete. Kavli är ett unikt företag som sätter medarbetarna i fokus och satsar på ledarutveckling. Jag har till exempel fått gå Kavlis ledarprogram och vi har regelbundet ledarutveckling på agendan för samtliga ledare. Att vi dessutom ägs av en stiftelse där allt överskott går till välgörande ändamål, gör att det känns extra bra att gå till jobbet och vara med och bidra till att få Kavli att fortsätta växa. Att få vara med och bidra i ett välskött och växande bolag som Kavli känns som ett privilegium. Ju bättre det går för oss ju mer kan vi bidra till andra!